Współpraca pomiędzy pracodawcami a szkołami zawodowymi
Współpraca między pracodawcami a szkołami zawodowymi jest kluczowym elementem zwiększania skuteczności edukacji zawodowej i lepszego dostosowania kształcenia do realnych potrzeb rynku pracy.
Formy współpracy:
- Konsultacje z pracodawcami przy projektowaniu programów nauczania
- Realizacja zajęć w rzeczywistych warunkach pracy
- Diagnozowanie wiedzy i umiejętności nabytych przez uczniów i praktykantów
- Organizacja staży i praktyk zawodowych
- Wspólne projekty edukacyjne
- Udział pracodawców w radach doradczych
- Prezentacje i warsztaty praktyczne
- Rekrutacja absolwentów
- Klasy patronackie
- Branżowe Centra Umiejętności
Wizyta uczniów w Toyota Boshoku
Dolnośląski Zespół Szkół w Biedrzychowicach ma stały kontakt z pracodawcami oraz najnowocześniejszymi przedsiębiorstwami. Dzięki temu uczniowie mogą w praktyce zweryfikować wiedzę nabytą w szkole oraz na bieżąco monitorować oczekiwania pracodawców, tak aby absolwenci bez trudu mogli znaleźć pracę.
Uczniowie klasy 2 Technikum Logistycznego z Dolnośląskiego Zespołu Szkół w Biedrzychowicach złożyli wizytę w firmie Toyota Boshoku Poland w Wykrotach. To patron klas logistycznych i jednocześnie jeden z największych pracodawców w regionie, który zatrudnia ponad 1000 osób, dysponuje najnowocześniejszymi liniami produkcyjnymi, systemami zaopatrzenia i dystrybucji oraz kompleksowo wyposażonymi magazynami.
Szkolenie prowadzone przez Toyota Boshoku
21 lutego patron klas logistycznych Toyota Boshoku Poland zorganizował dla swoich podopiecznych w Dolnośląskim Zespole Szkół w Biedrzychowicach szkolenie praktyczne nt. planowania transportu, systemów SAP oraz narzędzi zapewnienia jakości w przedsiębiorstwie.
Systemy SAP zapewniają pomoc w zarządzaniu bardzo szerokim zakresem biznesu, od finansów, księgowości i kontrolingu przez zaopatrzenie, zarządzanie zapasami, gospodarkę magazynową po zarządzanie produkcją; następnie w zarządzaniu sprzedażą i dystrybucją.
Młodzież otrzymała też zadanie praktyczne polegające na zaplanowaniu procesu transportowego tj. dostarczeniu dużej ilości towarów do kilkunastu lokalizacji w Europie, przy wykorzystaniu określonego zestawu środków transportu. Nie było łatwo, ale poszło dobrze. Towar dostarczony.
Kontakt z wiodącymi przedsiębiorstwami w regionie to nie dająca się przecenić wartość dodana naszego procesu dydaktycznego. Pięknie dziękujemy Pani Justynie Kupońskiej-Nowak, Pani Natalii Bojanowskiej i Pani Sylwii Olko z działu PC Toyota Boshoku Poland za przeprowadzenie szkolenia, oraz wielkie serce i zaangażowanie.
Kariera w Weber Hydraulik
Firma WEBER-HYDARULIKA ponownie stawia na ekologiczny marketing. Już po raz drugi na terenie powiatu zgorzeleckiego w wielu sklepach i punktach gastronomicznych podczas zakupów można otrzymać darmową, ekologiczną torbę wielokrotnego użytku, która jednocześnie spełnia funkcję ulotki. Zawiera cenne informacje dla przyszłych pracowników WEBER-HYDRAULIKA. A w niej np. o otwartych rekrutacjach i oferowanych przez spółkę benefitach. Znajdziesz również dane kontaktowe.
Obecnie firma poszukuje m.in.:
- inżynierów,
- operatorów wózków widłowych,
- operatorów linii montażowej.
Wszystkie aktualne oferty pracy sprawdzisz także na www.terazweber.pl/oferty-pracy
Wizyta w firmie GUOTAI-HUARONG w Prusicach.
Guotai-Huarong (Poland) to pierwsza w Europie inwestycja dwóch światowych liderów na rynku nowych materiałów dla elektromobilności: działającego od przeszło 20 lat Zhangjiagang Guotai-Huarong New Chemical Materials Co., Ltd. oraz Jiangsu Ruitai New Energy Materials Co., Ltd. Misją firmy jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości. Firma jako jeden z największych dostawców elektrolitu na świecie aktywnie i konsekwentnie tworzy przyszłość, opartą na nowoczesnej, zielonej energii. Zakład w Prusicach rozpoczął produkcję pilotażową w 2022 r. i produkuje elektrolit wykorzystywany w bateriach litowo-jonowych, napędzających między innymi samochody elektryczne.
Barometr zawodów 2024 – Rynek pracy
„Barometr zawodów 2024” to raport podsumowujący badanie w Polsce opublikowany jak co roku przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. Klasyfikuje on zawody na trzy grupy: zawody deficytowe, w których nie powinno być trudności ze znalezieniem pracy w najbliższym czasie; zawody zrównoważone, czyli takie, w których liczba ofert pracy będzie zbliżona do liczby osób zdolnych i chętnych do podjęcia zatrudnienia; zawody nadwyżkowe, w których znalezienie pracy może być trudniejsze ze względu na nadmiar pracowników spełniających wymagania pracodawców.
Zawody deficytowe w 2024 roku.
Według autorów prognozy na 2024 r. deficytowych będzie 29 zawodów, o dwa więcej niż rok wcześniej. Zdaniem ekspertów biorących udział w badaniu w 2024 r. powiększą się problemy z rekrutacją kandydatów do pracy w sferze budżetowej. To skutek uznania za deficytowe takich zawodów jak nauczyciele przedszkoli oraz pracownicy służb mundurowych. Eksperci nie przewidują większych zmian w pozostałych sektorach gospodarki. Poszukiwani będą nadal chętni do pracy w branżach: budowalnej, medyczno-opiekuńczej, edukacyjnej, produkcyjno-przetwórczej, czy TSL (transport-spedycja-logistyka).
Spośród 29 zawodów deficytowych w ośmiu niedobór pracowników występuje nieprzerwanie od 2016 r., kiedy to rozpoczęto prowadzenie badania w całej Polsce. Zawody trwale deficytowe to:
- cieśle i stolarze budowlani,
- dekarze i blacharze budowlani,
- kierowcy autobusów,
- kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych,
- operatorzy obrabiarek skrawających,
- pielęgniarki i położne,
- samodzielni księgowi,
- spawacze.
W niektórych zawodach deficyty chętnych do pracy nie tylko się utrzymują w kolejnych latach, ale wręcz pogłębiają się. Przykładem jest sytuacja pielęgniarek i położnych. W 2016 r. deficyty w tych zawodach występowały w 233 powiatach w Polsce, z czego w 28 były to duże deficyty. Zarazem nadwyżki osób chętnych do pracy występowały w 21 powiatach. Według prognozy na 2024 r. liczba powiatów, gdzie wystąpi deficyt osiągnie 336, a w 58 z nich deficyt będzie duży. Jednocześnie prognozuje się, że nadwyżka nie wystąpi w ani jednym powiecie.
Główną przyczyną deficytów w poszczególnych zawodach jest wciąż brak wystarczającej liczby kandydatów do pracy oraz nieodpowiednie kwalifikacje kandydatów. Jest on skutkiem rozwoju branży, zmian demograficznych czy braku kształcenia w zawodzie. Brak wystarczającej liczby kandydatów do pracy stanowi główny powód deficytu w zawodach takich jak: lekarze, pielęgniarki i położne, psycholodzy i psychoterapeuci, fizjoterapeuci i masażyści, cieśle i stolarze budowlani, dekarze i blacharze budowlani, monterzy instalacji budowlanych, nauczyciele praktycznej nauki zawodu, nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących, nauczyciele szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych, nauczyciele przedszkoli, pracownicy służb mundurowych.
Najrzadziej występującą – według ekspertów biorących udział w badaniu – przyczyną luk kadrowych jest niechęć kandydatów do podejmowania zatrudnienia ze względu na niskie wynagrodzenia czy trudne warunki pracy. Przyczyna ta odrywa dominującą rolę w przypadku operatorów obrabiarek skrawających, robotników budowlany, opiekunów osoby starszej lub niepełnosprawnej oraz kucharzy.
Eksperci zaangażowani w badanie wskazują, że w porównaniu do 2023 r., deficyty w mniejszym stopniu będą skutkiem braku wystarczającej liczby kandydatów (w 2023 – 50% wskazań, w 2024 – 45%). Większą rolę odegra niespełnianie wymagań przez kandydatów (w 2023 – 28% wskazań, w 2024 – 29%), a także to, że kandydatom nie odpowiadają warunki pracy (w 2023 roku 20% wskazań, w 2024 – 25%).
Zawody deficytowe w 2024 r. | |
1. Cieśle i stolarze budowlani | 16. Nauczyciele przedszkoli |
2. Dekarze i blacharze budowlani | 17. Nauczyciele szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych |
3. Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy | 18. Operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych |
4. Fizjoterapeuci i masażyści | 19. Operatorzy obrabiarek skrawających |
5. Kierowcy autobusów | 20. Opiekunowie osoby starszej lub niepełnosprawnej |
6. Kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych | 21. Pielęgniarki i położne |
7. Kucharze | 22. Pracownicy ds. rachunkowości i księgowości |
8. Lekarze | 23. Pracownicy robót wykończeniowych w budownictwie |
9. Magazynierzy | 24. Pracownicy służb mundurowych |
10. Mechanicy pojazdów samochodowych | 25. Psycholodzy i psychoterapeuci |
11. Monterzy instalacji budowlanych | 26. Robotnicy budowlani |
12. Murarze i tynkarze | 27. Samodzielni księgowi |
13. Nauczyciele praktycznej nauki zawodu | 28. Spawacze |
14. Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących | 29. Ślusarze |
15. Nauczyciele przedmiotów zawodowych |
Laboratoria w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej
Przedstawiciele Strefowego Klastra Edukacyjnego z wizytą w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, która miała na celu wymianę doświadczeń związanych z projektami edukacyjnymi realizowanymi w ramach współpracy szkół branżowych, technicznych i wyższych uczelni z pracodawcami. Rozmowy dotyczyły udzielania wsparcia przedsiębiorstw w zakresie szkolenia i edukacji przyszłych kadr, kształcenia kadr dla przemysłu 4.0 w zakresie programowania i obsługi robotów oraz zajęć z druku 3D, korelacji kształcenia zawodowego z potrzebami pracodawców w regionie i dostępu do nowych technologii.
Wizyta w firmie Toyota Boshoku Poland
24 maja 2023 r. uczniowie z klas: II i III szkoły branżowej z Zespołu Szkół Elektryczno-Mechanicznych w Lubaniu wraz z wychowawcami Panią Jolantą Tomaszewską i Panem Gabrielem Piwko odwiedzili firmę TOYOTA BOSHOKU POLAND w Wykrotach. Opiekunem grupy była Pani Daria Martyniak, zastępca Kierownika Działu TPS, która opowiedziała o powstaniu firmy, o założycielu Panu Sakichi Toyoda. Oprowadziła młodzież po zakładzie pracy i zaznajomiła ze specyfiką firmy Toyota. Dodatkowo w trakcie wizyty szczegółowo omówione zostały zasady rekrutacji do pracy. Uczniowie zmierzyli się z przygotowanym dla nich specjalnym zadaniem, które miało na celu weryfikację umiejętności poprawnego planowania i wykonania procesu produkcji.
Spotkanie odbyło się w bardzo miłej atmosferze, wszyscy uczestnicy otrzymali prezenty firmowe.
Elektromobilna przyszłość – Zachodni Klaster Elektromobilności.
Czołowe firmy motoryzacyjne, nowych technologii i południowo-zachodnie strefy ekonomiczne powołują nowe konsorcjum – Zachodni Klaster Elektromobilności.
W spotkaniu wzięli udział prezes Albert Gryszczuk, który jest jednym z sygnatariuszy porozumienia oraz założycielem Innovation AG Sokół 4×4, Ireneusz Zyska – Wiceminister Klimatu i Środowiska, Poseł na Sejm RP, a także przedstawiciele organizacji i najważniejszych firmami z branży elektromobilności i nowych technologii: PIRE – Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, Ekoenergetyka, Royal Bees Recycling, E-Mobility Work Hub, Sehon Innovative Lackieranlagen GmbH Gechingen, Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., Kamiennogórska Specjalna Strefa Ekonomiczna Małej Przedsiębiorczości, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „INVEST-PARK”.
Nowe przedsięwzięcie ma wzmocnić potencjał firm, a także zapewnić im możliwość rozwoju technologicznego poprzez dostęp do nowoczesnych rozwiązań, bazy edukacyjnej oraz transfer wiedzy.
Podczas wydarzenia odbyła się również premiera naszego raportu WSKAŹNIK E-MOBILITY 2022. Elektromobilność na terenie województwa dolnośląskiego, wielkopolskiego, lubuskiego. Inwestycje. Trendy. Zatrudnienie. Eksport.
Warsztaty dla uczniów klasy II Technikum logistycznego z DZS w Biedrzychowicach
Toyota Boshoku Poland w Wykrotach – to firma z branży motoryzacyjnej zajmująca się produkcją poszyć siedzeń dla Toyoty oraz montażem siedzeń modeli hybrydowych dla takich marek jak BMW oraz MINI Cooper. Pobyt w przedsiębiorstwie uczniowie rozpoczęli od odbycia szkolenia w zakresie BHP. Wyposażeni zostali w podstawowe środki ochrony indywidualnej i dopiero wtedy udali się na teren zakładu. Młodzież miała możliwość zweryfikowania zdobytej wiedzy teoretycznej z praktyką w rzeczywistych warunkach pracy. W czasie wizyty uczniowie poznali organizację produkcji, system magazynowania i infrastrukturę magazynową, sposoby składowania, kompletowania i pakowania wyprodukowanych podzespołów, ich znakowaniem i identyfikacją. Przedstawiciele firmy omówili nowoczesne systemy zarządzania produkcją, takie jak kanban czy kaizen. W trakcie warsztatów obserwowali wykonywanie różnych prac, także przy wykorzystaniu środków transportu wewnętrznego w strefie przyjęć i wydań. Nowoczesne, ekologiczne i świetnie zarządzane przedsiębiorstwo wzbudziło duże zainteresowanie wśród uczniów.
Firma Dr. Schneider Automotive Polska Sp. z o.o.
Grupa przedsiębiorstw Dr. Schneider to wiodący producent najwyższej klasy elementów wyposażenia wnętrza samochodów: począwszy od innowacyjnych systemów nawiewnych, przez wysoce zintegrowane osłony, a skończywszy na złożonych modułach tablic rozdzielczych i konsol środkowych. Jako strategiczny partner naszych klientów pracujemy nad przełomowymi rozwiązaniami dla branży motoryzacyjnej przyszłości, a w naszej codziennej pracy zawsze kierujemy się hasłem: „Focus on Excellence“.
Marka Dr. Schneider jest znakiem innowacyjnego potencjału i estetyki, najwyższej jakości i doskonałości, niezawodności oraz poczucia odpowiedzialności. Podążając za naszą pasją do najnowszych technologii, fascynującego świata motoryzacji, ludzi i precyzji, wyznaczamy nowe standardy dla formy, funkcjonalności i techniki.
Dr. Schneider to rodzinna, niemiecka firma o międzynarodowym zasięgu działania, posiadająca swoje zakłady w: Niemczech, Polsce, Hiszpanii, Chinach i USA. Na całym Świecie blisko 4000 pracowników każdego dnia angażuje się dla firmy i regionu, urzeczywistniając tym samym naszą wizję, która brzmi: „Wspólnie sprawiamy, że samochód staje się jednym z najprzyjemniejszych miejsc na Ziemi”.
Firma Dr. Schumacher Sp. z o.o.
Szukasz wyzwań? Chciałbyś współtworzyć przyszłość jednego z liderów branży kosmetyczno-dezynfekcyjnej? Lubisz się uczyć? Znasz środowisko SAP, a MS Office nie ma dla Ciebie tajemnic? Jeśli na powyższe pytania odpowiedź brzmi – tak – być może właśnie Ciebie szukamy. Zapraszamy do dynamicznego zespołu, w którym nie zabraknie wyzwań. Szczegóły oferty dostępne po kliknięciu w poniższy link.
https://my.teamio.com/recruit/public/vacancy…
Spotkanie uczniów z przedstawicielami firmy Technonicol-Insulation Sp. z o.o.
28.04.2022 r. w auli Zespołu Szkół Mechanicznych w Bolesławcu odbyło się spotkanie z przedstawicielami Firmy Technonicol-Insulation Sp. z o.o. Tematem spotkania było zapoznanie uczniów z zakresem działalności przedsiębiorstwa oraz możliwościami współpracy z firmą.
Działając na rynku od 1993 roku fabryka wełny mineralnej Technonicol w Wykrotach zdobyła ogromne doświadczenie w produkcji materiałów hydroizolacyjnych, termoizolacyjnych i dźwiękoizolacyjnych. W związku z tym, dziś Technonicol proponuje rynkowi najnowocześniejsze materiały i technologie, łączące w sobie światowe doświadczenie i opracowania własnego centrum naukowo-badawczego, dostarcza pełną gamę asortymentu – wyroby ogólnobudowlane do izolacji poddaszy czy ścian działowych, jak i wełny do elewacji wentylowanych, ocieplanych metodą ETICS czy izolacji dachów płaskich. 17 w pełni certyfikowanych produktów przeznaczonych jest zarówno do izolacji domów jedno- i wielorodzinnych, jak i budynków przemysłowych czy też użyteczności publicznej.
Spotkanie było bardzo interesujące dla uczniów, pozwoliło zainteresowanym zdobyć informacje i deklaracje o możliwości odbycia stażu/pracy w czasie wakacji, a w dalszej perspektywie związania się na dłużej z firmą Technonicol-Insulation.
Spotkanie w ramach Klastra SINOTAIC
Spotkanie Członków Polskiego Klastra IoT i AI SINOTAIC 30 marca 2022 r.
w Showroomie Innowacji IoT, RAWAink, Katowice
W programie:
1. Omówienie Konsorcjum EDIH i usług finansowanych przez KE.
2. Omówienie pozostałych projektów dla Klastra, nad którymi pracujemy.
3. #ShowroomIoT – promocja w miesiącu kwietniu i plan konferencji.
4. Przedstawienie się nowych Członków Klastra i tych, którzy z różnych względów nie mieli dotąd okazji aby opowiedzieć o swoich działaniach.
5. Utworzenie Grupy Roboczej Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo – omówienie propozycji wspólnych działań – Exatel
6. Przyjęcie Lidera Grupy Roboczej w poczet Rady Klastra.
7. Omówienie planu na WUF/czerwiec – UM Katowice
8. Kalendarz wydarzeń na 2Q – prezentacja i propozycje.
9. Film prezentujący technologie klastra.
Poszukiwani pracownicy
Wizyta w firmie Dr. Schumacher Sp. z o.o.
Firma Dr. Schumacer otrzymała podziękowanie od Zarządu Kamiennogórskej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości za dobrą, konstruktywną i owocną współpracę, zaangażowanie oraz działania stymulujące rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego w regionie województwa dolnośląskiego W imieniu prezesa Paula Stanka podziękowanie odebrał analityk finansowy w naszej firmie Dawid Drygajło. Chcemy być firmą innowacyjną, nowoczesną, wyznaczającą trendy., dlatego angażujemy się w inicjatywy edukacyjne. Nasze działania są dostrzegane i doceniane. To bardzo motywujące. W tej strefie aktywnie działamy między innymi w Strefowym Klastrze Edukacyjnym. Dziękujemy Pani Dagmarze Helenie Gęborys Wiceprezes SSEMP S.A. za wizytę w naszym Zakładzie.
Przystąpienie do konsorcjum Polskiego Klastra IoT i AI – SINOTAIC
29.10.2021 r. Zarząd Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości podpisał deklarację przystąpienia w charakterze Członka Klastra do konsorcjum Polskiego Klastra IoT i AI – SINOTAIC.
Polski Klaster IoT i AI tworzy wielopłaszczyznową platformę współpracy sprzyjającą połączeniu i wykorzystaniu potencjału zrzeszonych w jego ramach podmiotów na rzecz promocji i rozwoju Internetu Rzeczy i Sztucznej Inteligencji w Polsce. Jednym z głównych jego zadań jest rozwijanie trwałej współpracy pomiędzy sektorem naukowym i biznesowym, której głównym celem jest tworzenie produktów i rozwiązań dla Internetu Rzeczy z wykorzystaniem Sztucznej Inteligencji spełniających najwyższym standardom jakości ze szczególnym uwzględnieniem cyberbezpieczeństwa, pozwalającej na realizację wspólnych projektów badawczych i wdrożeniowych oraz efektywny transfer i komercjalizację ich wyników w ramach działalności biznesowej.
Konferencja VR&AR Przemysł 4.0
30.09.2021 roku przedstawiciele Strefowego Klastra Edukacyjnego uczestniczyli w konferencji stacjonarnej w ramach Akademii Rozwoju Przemysłu 4.0 pn. „Odkrywamy tajemnice VR & AR. Jak technologie immersyjne zmieniają polski biznes?” . Wirtualna Rzeczywistość (Virtual Reality) i Rozszerzona Rzeczywistość (Augmented Reality) to przykłady technologii immersyjnych zmieniających otaczający nas świat. Eksperci z firm technologicznych i przemysłowych, przedstawiciele administracji samorządowej, prelegenci odsłaniający kulisy VR & AR szukali odpowiedzi:
- Jak efektywnie wykorzystać możliwości VR&AR?
- Jak dzięki technologiom immersyjnym przyspieszyć rozwój firmy i zwiększyć jej konkurencyjność ?
- Jak zmienia się Human Resources w dobie transformacji cyfrowej?
Zasady kształcenia praktycznego dla zdających egzaminy w kształceniu zawodowym
Od poniedziałku, 19 kwietnia br. uczniowie i słuchacze przystępujący do egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w sesji czerwiec-lipiec br., mogą realizować zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe) stacjonarnie w miejscu ich prowadzenia, przy zachowaniu reżimu sanitarnego, w określonych warunkach organizacyjnych.
Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w ramach praktycznej nauki zawodu dla tych uczniów i słuchaczy mogą być prowadzone w grupach umożliwiających zachowanie dystansu społecznego, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 16 godzin tygodniowo. Dotyczy to szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego realizujących praktyczną naukę zawodu w ramach kształcenia zawodowego lub ustawicznego.
Praktyczna nauka zawodu u pracodawców
Przy zachowaniu zasad właściwych dla zakładów pracy możliwe będzie także prowadzenie praktycznej nauki zawodu u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych. Utrzymane zostały przepisy dotyczące praktyk zawodowych dla uczniów klas i semestrów programowo najwyższych kształcących się w zawodach morskich oraz praktycznej nauki zawodu (zajęć praktycznych i praktyk zawodowych) w szkołach kształcących w zawodzie technik pożarnictwa.
Praktyki młodocianych pracowników z III klas branżowych szkół I stopnia
Uczniowie III klas branżowych szkół I stopnia, będący młodocianymi pracownikami, będą odbywać zajęcia praktyczne u pracodawców, o ile u danego pracodawcy nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić ich zdrowiu.
Podstawa prawna:
TECHNONICOL POLSKA
II Warsztaty – Atlas Kompetencji Gospodarczych Dla Rozwoju
Polsko-Saksońsko-Czeskiej Współpracy Przedsiębiorców – Zittau
Projekt UE DigiNetPolSax „Digitalizacja na rzecz wspólnego obszaru gospodarczego”
Strefowy Klaster Edukacyjny uczestnikiem II Warsztatów DigiNetPolSax. Cyfrowy Atlas Kompetencji to projekt mający na celu opracowanie bazy danych firm z interaktywną mapą w regionie polsko-czesko-saksońskim. Budowana jest platforma internetowa stwarzająca możliwość wyszukiwania potencjalnych partnerów kooperacyjnych. Wykorzystując dostępny na stronie formularz można będzie dodać własną firmę lub funkcjonujące firmy w regionie. Dodatkowo będzie można umieszczać informacje dotyczące organizacji konferencji i imprez w regionie, jak również pojawią się mapy z terenami inwestycyjnymi. Informacje zamieszczane będą w języku ojczystym oraz w języku angielskim. Po wypełnieniu formularza firma znajdzie się na mapie.
„Jeleniogórska Liga Robotów”
17.06.2019 r. zakończyły się rozgrywki uczniów szkół podstawowych w Jeleniogórskiej Lidze Robotów. Strefowa firma Dr Schneider Automotive Polska Sp. z o.o. zakupiła zestawy „Mindstorms” do budowy robotów.
Targi Pracy „Twoja Przyszłość z Pracodawcą”
16.04.2019 r. odbyły się Targi Pracy „Twoja Przyszłość z Pracodawcą” w Auli Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Pracownicy SSEMP S.A. mieli możliwość przekazać studentom oraz młodzieży m. in. informacje na temat funkcjonowania Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości, możliwości zatrudnienia w firmach strefowych / odbycia staży wakacyjnych. Wiele firm z regionu przedstawiało oferty pracy,a instytucje wspierające rynek pracy i edukację udzielały informacji o możliwości rozwoju kariery zawodowej.
Briefing Rynku Pracy w Subregionie Jeleniogórskim
W subregionie jeleniogórskim stopa bezrobocia wynosi obecnie 7,4% (stan na 04.2019). Pan Bartosz Kotecki wicedyrektor Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy poinformował zebranych, że ciągu 10 lat do Powiatowych Urzędów Pracy trafiło ok. pół miliona osób bezrobotnych, a blisko połowa z nich znalazła zatrudnienie. Obecnie najniższa stopa bezrobocia na koniec lutego 2019 r. wynosiła 1,9% we Wrocławiu i powiecie wrocławskim, natomiast najwyższa w powiatach: górowskim 16%, złotoryjskim 14,7% i wałbrzyskim ziemskim 14,4%.
W trakcie briefingu przedstawiono sposoby likwidowania barier w dostępie do rynku pracy dla młodych matek oraz osób niepełnosprawnych.
Wymianie doświadczeń towarzyszyła wystawa zbiorów z okazji 100–lecia Publicznych Służb Zatrudnienia dotyczących Publicznych Służb Zatrudnienia od czasu ich powstania, czyli w zasadzie II RP. Pan Waldemar Grzędziak, dyrektor PUP w Oleśnicy – autor wystawy poinformował zebranych, że od 15 lat gromadzi dokumenty, które dotyczą spraw bezrobocia, a wśród nich znajduje się Dekret Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego z 27 stycznia 1919 roku o powołaniu państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami.
(źródło: TV Dami Jelenia Góra)
Wizyta przedstawicieli Strefowego Klastra Edukacyjnego w firmie AUTOCAM Poland Sp. z o.o.
W dniu 05.06.2018 r. odbyła się wizyta przedstawicieli Strefowego Klastra Edukacyjnego w firmie AUTOCAM Poland Sp. z o.o. w celu podjęcia wspólnych działań związanych z szerszym promowaniem kształcenia zawodowego w szczególności w szkole branżowej. Firma od kilku lat prowadzi kształcenie młodocianych pracowników oraz uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze. Stale promuje szkolnictwo zawodowe w zawodzie operator obrabiarek skrawających CNC i zachęca uczniów gimnazjum oraz szkół podstawowych do podejmowania kształcenia w tym zawodzie. Zakład specjalizuje się w produkcji wałków napędowych wycieraczek, elementów do przesuwania foteli samochodowych, części układów kierowniczych. Wszystkie elementy charakteryzują się bardzo wysoką precyzją.
Zachęcamy wszystkich absolwentów szkół gimnazjalnych do podejmowania kształcenia w tym zawodzie!
Firmy znajdujące się w obszarze Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości poszukują następujących pracowników :
Firma WEBER-HYDRAULIKA Sp. z o. o.
– Operatorów CNC – tokarki i frezerki
– Spawaczy
– Monterów
– Lakierników
– Inżynierów
– Konstruktorów
Firma oferuje : miejsce pracy w stabilnej firmie, umowę o pracę, motywujący system wynagrodzeń, możliwość rozwoju, częściowy zwrot kosztów dojazdu.
Firma TOYOTA BOSHOKU POLAND Sp. z o. o.
– Elektromechanika
Atrakcyjne wynagrodzenie oraz bonusy : prywatna opieka medyczna w całości finansowana przez pracodawcę, dofinansowanie do programu Multisport, owocowe środy, premia frekwencyjna, dodatek dojazdowy, premia roczna do wysokości pensji podstawowej.
Firma RENA Polska Sp. z o. o.
– Monter wyrobów tworzyw sztucznych
– Tokarz
– Operator maszyn CNC
– inne ( w tym administracyjno – biurowe )
Firma Dr. Schneider Automotive Polska Sp. z o.o. to rodzinna niemiecka firma o międzynarodowym zasięgu działania – wiodący producent elementów z tworzyw sztucznych dla przemysłu motoryzacyjnego. Daje pracę ponad 3600 osobom w 10 krajach na 4 kontynentach. Dr. Schneider Automotive Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Radomierzu k. Jeleniej Góry to jeden z zakładów produkcyjnych grupy, zatrudniający ponad 1400 pracowników. Firma od wielu lat podejmuje szereg różnorodnych form współpracy ze szkołami kształcącymi zawodowo i uczelniami wyższymi.
W roku 2017 firma zorganizowała praktyki zawodowe dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych:
- 2 uczniów kształcących się w zawodzie technik mechanik z Zespołu Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze oraz 2 uczniów kształcących się w zawodzie technik mechanik z Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze odbyło praktykę zawodową w dziale budowa maszyn;
- 3 uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze odbyło praktykę zawodową w dziale utrzymania ruchu – montaż;
- 2 uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu w dziale jakości.
W ramach współpracy z uczelniami wyższymi zostały zrealizowane następujące praktyki studenckie:
- w dziale budowa maszyn praktykę od 03.07-30.07.2017 r. realizował 1 student Politechniki Warszawskiej;
- w dziale konstrukcji, w dziale budowa maszyn i dziale jakości 7 studentów Politechniki Wrocławskiej;
- 3 studentów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu realizowała staże studenckie w ramach projektu „Staże na start” w działach: logistyka i planowanie produkcji, utrzymanie ruchu montaż i w dziale jakości.
W ramach realizowanego projektu „Obudź swój potencjał YEI” Dolnośląskiej Wojewódzkiej Komendy OHP – 1 osoba odbywała staż w firmie Dr. Schneider w dziale logistyka i planowanie produkcji.
Dodatkowym działaniem firmy w ramach współpracy z Zespołem Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze w marcu 2017 r. zorganizowała wizytę studyjną w zakładzie pracy dla 6 uczniów z Niemiec w ramach wymiany szkolnej.
Przedstawiciele firmy w czerwcu 2017 r. uczestniczyli w Giełdzie Nauki i Pracy organizowanej przez Karkonoską Szkołę Wyższą oraz corocznie uczestniczą w Akademickich Targach Pracy organizowanych przez Fundację Manus przy Politechnice Wrocławskiej. Prowadzą również wykłady nt. tworzyw sztucznych połączone z prezentacją firmy na Politechnice Częstochowskiej i Politechnice Wrocławskiej.
Przedstawiciele spółki są przekonani, że inwestując długofalowo we współpracę ze szkołami i uczelniami zwiększają szanse na przygotowanie wysoko wykwalifikowanych pracowników, uczniowie i studenci mają szanse poznać rzeczywiste warunki pracy i zapoznać się z nowymi technologiami.
Firma Dr. Schneider przewiduje zatrudnienie dla absolwentów zarówno szkół ponadgimnazjalnych, jak i absolwentów szkół wyższych.
Firma Toyota Boshoku Poland powstała w styczniu w 2009 roku i jest częścią światowej grupy Toyota Boshoku, założonej w 1918 roku, która produkuje komponenty dla przemysłu samochodowego w ponad 100 zakładach na 5 kontynentach.
Produkcja masowa w zakładzie w Wykrotach rozpoczęła się w czerwcu 2011 roku. Toyota Boshoku Poland specjalizuje się w produkcji zaawansowanych technicznie podzespołów stanowiących elementy siedzeń samochodowych: szkielety ram siedzeń oraz kompletne pokrycia siedzeń do Toyoty Yaris, kompletnych siedzeń do BMW i3 i BMW i8 oraz do modeli Mini. Rocznie produkcja przekracza 200 000 kompletów pokryć siedzeń. Zakład zatrudnia ponad 1000 osób (źródło: Toyota Boshoku Poland Sp. z o.o.).
Firma w 2017 roku podjęła szeroką współpracę ze strefowymi szkołami zawodowymi i uczelniami wyższymi:
· specjaliści działu HR przeprowadzili szkolenia z doradztwa zawodowego dla uczniów z czterech szkół: we wrześniu 2017 r. w Zespole Szkół Mechanicznych w Bolesławcu, Zespole Szkół Elektronicznych w Bolesławcu oraz Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra. H. Sucharskiego w Bolesławcu, natomiast w październiku 2017 r. w Zespole Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze;
· w miesiącu grudniu odbyła się wizyta studyjna w zakładzie. 28 uczniów z Zespołu Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze zostało zapoznanych z działalnością i historią firmy, ze strukturą organizacyjną oraz z produktami finalnymi. Etapem końcowym wizyty było przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej oraz Quiz wiedzy na temat firmy TBPL. Trzech uczniów otrzymało nagrody ufundowane przez władze firmy tj. 2 plecaki oraz POWER BANK, dodatkową nagrodą dla wszystkich uczestników wizyty studyjnej było to, że zakład Toyota Boshoku sponsorował całe przedsięwzięcie;
· w okresie letnim firma prowadziła staże wakacyjne dla studentów dolnośląskich uczelni;
· 23 lutego 2018 roku zaplanowana jest wizyta studyjna dwóch szkół z Bolesławca.
W ramach współpracy ze Strefowym Klastrem Edukacyjnym planowane są kolejne formy współpracy m. in. objęcie patronatem klasy, wizyty studyjne, staże wakacyjne dla uczniów szkól średnich i inne.
Chętnym absolwentom firma oferuje pracę w zakładach oraz możliwość dalszego zdobywania doświadczenia. Toyota Boshoku Poland Sp. z o.o. gwarantuje stabilną pracę w prężnie rozwijającej się firmie.
Firma Weber-Hydraulika Sp. z o.o. w Wykrotach to firma, która opracowuje wysokiej jakości cylindry, bloki kontrolne, układy kierownicze i zawieszenia, zawory i zespoły do mobilnych maszyn roboczych, pojazdów użytkowych i obrabiarek, a także sprzęt ratowniczy. Jako innowacyjny partner biznesowy firma realizuje zaawansowane, specyficzne dla aplikacji rozwiązania systemowe zgodnie z wymaganiami klienta.
Firma Weber-Hydraulik podejmuje szeroką współpracę ze strefowymi szkołami zawodowymi:
1. W ramach współpracy firmy z Zespołem Szkół Mechanicznych w Bolesławcu organizowane są:
· od 2009 r. miesięczne praktyki zawodowe dla uczniów technikum;
· wycieczki zawodoznawcze;
· akcje wspierające promocję kształcenia zawodowego w regionie poprzez sponsorowanie materiałów promocyjnych;
· spotkania z uczniami nt. „Jak efektywnie szukać pracy”;
· płatne staże wakacyjne dla uczniów;
· akcje wspierające realizację projektów edukacyjnych;
· spotkania z zespołami nauczycieli dotyczące opracowywania programów nauczania w celu dostosowania treści nauczania do potrzeb pracodawców,
· konkursy zawodoznawcze;
· zajęcia specjalizacyjne „Sterowanie procesem produkcji z wykorzystaniem sterownika PLC” dla uczniów klasy czwartej technikum mechatronicznego na terenie zakładu. Przeprowadzone zajęcia pozwoliły uczniom zdobyć nowe doświadczenia, wiedzę i umiejętności, a pracownikom poznać umiejętności uczniów w praktyce w rzeczywistych warunkach pracy.
2. Kierownik Działu Kadr – Pani Danuta Wawrzkiewicz we wrześniu 2017 r. przeprowadziła szkolenia z doradztwa zawodowego dla uczniów w trzech szkołach: Zespole Szkół Mechanicznych w Bolesławcu, Zespole Szkół Elektronicznych w Bolesławcu oraz Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra. H. Sucharskiego w Bolesławcu. Z punktu widzenia doradztwa zawodowego była to znakomita forma ukazania różnych aspektów pracy w danym zawodzie.
3. 13 luty 2018 r. wizyta studyjna uczniów pierwszej klasy technikum mechatronicznego Zespołu Szkół Mechanicznych w zakładzie, który działa na terenie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości w Wykrotach. Pani Danuta Wawrzkiewicz z firmy Weber-Hydraulika przedstawiła profil całej firmy i zakładu w Wykrotach. Przekazała również informacje o kwalifikacjach jakie wymagane są od przyszłych pracowników, a także ,możliwości zatrudnienia np. w okresie wakacyjnym. Bezcenne było spotkanie z pracownikami firmy, uzyskanie informacji o interesujących zagadnieniach związanych z branżą, zobaczenie najnowocześniejszych działów firmy a przede wszystkim poznanie warunków rekrutacji i wymagań dotyczących przyszłych pracowników
Wszelkie wspomniane formy współpracy przyczyniają się do podniesienia prestiżu szkoły i braku problemów z naborem, co obecnie jest sporym osiągnięciem. Największym sukcesem jest jednak to, że uczniowie dzięki współpracy z pracodawcami bardzo dobrze odnajdują się na rynku pracy.
Organizacja kształcenia na konkretne potrzeby firm daje gwarancję zatrudnienia dla absolwentów szkół. Uczniowie zdobywają cenione umiejętności i kompetencje na lokalnym rynku pracy. Wzajemna długofalowa współpraca owocuje dobrym przygotowaniem uczniów do podjęcia pracy i stwarza szansę na przygotowanie wysoko wykwalifikowanych pracowników.